Державна регуляторна служба України

Захищаємо підприємців від адміністративного тиску

Сторінка: http://www.drs.gov.ua/press-room/mistsevi-rady-ne-mayut-povnovazhen-dlya-zatverdzhennya-polozhen-pro-samovryadnyj-kontrol-za-vykorystannyam-ta-ohoronoyu-zemel-gromad/

Місцеві ради не мають повноважень для затвердження положень про самоврядний контроль за використанням та охороною земель громад

16.03.2021

Органи місцевого самоврядування не наділені повноваженнями щодо регулювання земельних відносин шляхом затвердження положення (порядку) здійснення самоврядного контролю за використанням та охороною земель територіальної громади.

Місцеві ради не можуть здійснювати безпосередній контроль, а наділені лише окремим повноваженнями відповідно до законів, які дозволяють їм опосередковано здійснювати такий контроль у межах їх територій.

Тобто мають право здійснювати моніторинг виконання договірних зобов’язань, у яких є стороною. Але не наділені повноваженнями органів державного нагляду (контролю) щодо здійснення перевірок, інспекцій тощо. Тому мають звертатися до відповідних органів в разі виявлення порушень.

З цією позицією ДРС звернулась до Чаплинської ОТГ на Херсонщині у зв’язку із затвердженням в січні 2021 року на сесії селищної ради Положення про самоврядний контроль за використанням та охороною земель Чаплинської територіальної громади.

Так, повноваження органів місцевого самоврядування в галузі земельних відносин визначені Земельним кодексом України, Законами України «Про охорону земель» та «Про місцеве самоврядування в Україні».

zemlyaУ зазначених актах, зокрема, йдеться про право місцевих органів влади встановлювати обмеження у використанні, тимчасову заборону чи припинення використання земельної ділянки громадянами та юридичними особами при порушенні ними законодавства в галузі охорони земель.

Отже сьогодні існує проблема відсутності правового механізму вирішення питання змісту і порядку здійснення самоврядного контролю ОМС за використанням та охороною земель комунальної власності.

Законодавством виділено такий вид контролю, як самоврядний контроль, але не визначено спосіб, підстави та порядок його здійснення.

Водночас, ані Конституцією, ані законами України, які регулюють земельні відносини, органи місцевого самоврядування не наділені повноваженнями щодо можливості регулювання земельних відносин шляхом затвердження положення (порядку) здійснення самоврядного контролю за використанням та охороною земель територіальної громади.

На думку Голови ДРС Олексія Кучера, місцеві ради виходять за межі своїх повноважень, коли для вирішення цієї ситуації затверджують власні положення про самоврядний контроль.

«Вважаю, що цю проблему необхідно комплексно вирішувати на законодавчому рівні та застерігаю місцеві ради від ухвалення таких рішень. Потрібно разом з Урядом та Верховною Радою порушувати питання відсутності правового механізму здійснення самоврядного контролю, щоб в найкоротші терміни його врегулювати», – зазначив Голова ДРС Олексій Кучер.

Натисніть для друку